Liikunta pitää mielen virkeänä ja kropan valmiina

 

Reserviläisurheiluliiton lajivalikoimassa on hieman ”tavallisista” urheilujärjestöistä poikkeavia lajeja. Tavoitteena on järjestää lajeja, jotka tukevat reserviläisen valmiuksia toimia osana Puolustusvoimien organisaatiota. Monet järjestömme lajeista sisältävätkin siten joko kartanlukua tai ammuntaa, toisinaan jopa näitä molempia sekä tietysti fyysistä rasitusta.

Ajan kuluessa myös toimintamme muoto muuttuu ja näin ollen lajivalikoimassa nähdään tulevaisuudessa ehkä jotain uutta ja samalla jotain vanhaa jää pois. Näin toki kuuluukin olla, jotta voimme toteuttaa mahdollisimman hyvin yhtä perustehtäväämme: innostaa ihmisiä pitämään huolta kenttäkelpoisuudestaan. Punaisena lankana tulee varmasti olemaan se, että järjestämme sellaisia tapahtumia ja kilpailuita, joita muut eivät järjestä. Esimerkiksi jotokset sotilaallisine tehtävineen ovat hyvä esimerkki tästä.

Eri puolilla järjestökenttää sekä myös Puolustusvoimien sisällä keskustellaan tällä hetkellä paljon kenttäkelpoisuudesta. Huolenaiheena on se, että taisteleville joukoille tulee jopa aiempaan enemmän liikkumista vaativia tehtäviä raskaassa varustuksessa. Samaan aikaan kuntoindeksien tulokset ovat olleet laskusuunnassa. Reserviläisarmeija muodostetaan reserviläisistä, siis meistä kaikista. Aiemmin voitiin ehkä tuudittautua siihen, että uhkaavat kriisit kehittyivät hitaasti ja olisi aikaa ”hankkia itsensä kuntoon”. Nyt on kuitenkin todettu, että tilanteet muuttuvat nopeasti eikä valmistautumisaikaa välttämättä ole kuukausia. Kysymys kuuluukin: Oletko sinä valmis lähtemään sijoitustasi vastaaviin töihin nyt heti tai viimeistään huomenna?

Jos sinusta tuntuu siltä, että kuntosi kaipaisi parantamista, katso paikallisen reserviläisyhdistyksen kalenterista, mitä olisi tarjolla. Sen jälkeen tutkaile Reserviläisurheiluliiton kalenteria ja valitse jokin tapahtuma, johon olisit ehkä jo aiemmin halunnut mennä. Ilmoittautuminen on nykyään pääosin sähköistä, joten tämän voit tehdä vaikka heti. Sen jälkeen lenkkarit kaapin perältä ja pienin askelin valmistautumaan itse koitokseen. Mikäli valintasi kohdistui jotokseen tai muuhun joukkuelajiin, saat lenkkikaverin mukavasti joukkueen muista kavereista.

Reserviläisjärjestöjen tavoitteena on saada yhä useampi liikkumaan vähintään 2-3 tuntia viikossa, jotta aivan pahimmalta ”epäkunnolta” vältyttäisiian. Oman kokemukseni mukaan suurimmat (teko)syyt liikkumattomuuteen ovat kiire, jaksamisen puute ja ehkä pienessä määrin sopivan lajin puute. Nämä kaikki ovat asioita, joita ei pääosin kukaan muu kuin asianomainen itse voi muuttaa, sillä kysehän on loppujen lopuksi asioiden tärkeysjärjestyksestä. Kenellä muka ei olisi keskimäärin aikaa kahta tuntia viikossa?

Pienin askelin kenttäkelpoisempaan suuntaan!

Erkki Saarijärvi