Liikunta on terapiaa – esittelyssä liikuntaterapeutti Lauri Pyykkönen

 

LauriLauri Pyykkönen on helsinkiläinen liikuntaterapeutti, jolle liikunta on sekä ammatti että elämäntapa. Voit tutustua Laurin toimintaan www.goldenrainbow.fi

1) Missä suoritit varusmiespalvelun? Mikä on sotilasarvosi?

Puolet varusmiesajastani suoritin Upinniemessä ja puolet Kirkonmaan luonnonkauniilla saarella.

Sotilasarvoni on alikersantti.

2) Oliko varusmiespalvelu fyysisesti raskasta?

Kokonaisuutena ei. Tottakai piikkejä kuormituksessa syntyi, mutta yhteistyössä on voimaa. Yhteishenki ja asenne ovat ne asiat, joilla lisätä myös fyysistä suorituskykyä.

Jotta lukijoille välittyy lähtötasoni, oli cooperin testin tulokseni alokasaikana vähän päälle 3000 metriä ja lihaskunto kunnossa.

3) Minkälaista liikuntaa harrastit intissä / inttiaikananasi?

Kohokohtia on muutama: Muistan hiihdon meren jäällä auringon lämmittävässä paisteessa koskemattomassa lumessa. Paikkana oli Kirkonmaan saari Kotkan lähistöllä ja ajankohtana maalis-huhtikuu. Tuollaisia elämyksiä harvoin pääsee kokemaan.
Toinen muisto talveen ja hiihtoon on eräältä leiriltä helmikuussa. Oli pakkasyö ja kirkas taivas, jolloin tähtitaivas oli komeimmillaan. Siinä hetkessä oli aika pysähtyä ja ammentaa voimaa – myös tulevaan.

Lisäksi keväällä luonnon puhkeaminen kukkaan ja liikkuminen ja juokseminen luonnossa sekä uiminen ovat jääneet mieleen palvelusajan loppupuolelta.

Maila- ja pallopelit, kävely, juokseminen ja lihaskuntoharjoitteet olivat lajeja, joita tuli useimmiten harrastettua yhdessä tai yksin.

4) Oliko liikunta mielestäsi monipuolista?

Pystyn nopeasti kertomaan kymmenen eri lajia, joita varusmiesaikanani harrastin. Mielestäni liikunta oli monipuolista ja lajikokeilut avarsivat kokemustani liikunnasta. Osa lajikokeiluista liittyi koulutukseen ja osa vapaa-aikaan, mutta yhtä kaikki.

5) Jatkoitko fyysisen kunnon ylläpitämistä varusmiespalvelun jälkeen?

Liikunta on minulle elämäntapa, joten kyllä. Puhuisin tässä yhteydessä kuitenkin terveyden ja elämänlaadun ylläpitämisestä.

Fyysinen puoli on tottakai tärkeä, mutta samalla on hyvä muistaa myös psyykkinen ja sosiaalinen terveys. Tuki- ja liikuntaelimistön sairaudet ovat yleisiä, mutta niin ovat myös masennus ja yksinäisyys. Näihin esimerkkeihin liikunnalla on mahdollista vaikuttaa terveyttä edistävästi ja positiivisia vaikutuksia saavuttaen.

Liikunta-on-terapiaa

6) Kuinka hyvin tunnet reserviläisliikuntaa? Oletko selvillä, että reserviläisille on suunnattua liikuntaa.

Reserviläisliikunta on minulle suhteellisen tuntematon aihe. Olen selvillä, että tarjontaa on, mutta miten asia toimii käytännön tasolla on minulle uusi.

7) Voisitko kuvitella harrastavasi jotain reserviläisliikuntaa. Jos kyllä, niin mitä?

Luontoliikunta ja vaellukset ovat mielekästä ja silmiä avaavia kokemuksia. Niiden aikana kohtaa paljon uusia tilanteita ja asioita itsestään ja ympäristöstä. Samalla niiden aikana ja jälkeen pohtii ja miettii asioita ja elämää eri näkökulmista.
Joten vastauksena kysymykseen kyllä ja vaellus.

8) Olet nykyisin liikuntaterapeutti. Miten kannattaa lähteä liikkumaan, jos armeijan jälkeen kunto on päässyt rapistumaan? Mitä ovat keypointit?

High 5 ja kunto nousuun!

1. Liikunta on nautinto, ei suoritus.

Harrasta sitä mistä nautit. Liikunnan tulee olla kivaa ja tarjota positiivisia kokemuksia. Haluamme tehdä asioita, joista nautimme ja niitä myös toistamme. Sama pätee liikuntaan.
Liikuntalajien kirjo on valtava. Löydä sieltä omasi.

2. L-K-K-K-L = Lähde kaverin kanssa kevyesti liikkeelle.

Liikunnan yksi osa ja mahdollisuus on yhdessä tekeminen.
Kunnon kohottamisessa ei ole kyse rääkkäämisestä vaan sarjasta toistuvia oikeita ja laadukkaita tekoja. Rääkkäämisen voi unohtaa ja ottaa tilalle rentouden, ilon ja hauskuuden.
3. Rakentaminen on hitaampaa kuin tuhoaminen.

Kunnon kohoaminen on toistuvan harjoittelun tulos. Jatkuvuus on tärkeä tekijä ja askel kerrallaan kohti tavoitetta. Huomaa, että tavoite voi olla myös hyvä olo.
4. Suhteuta liikkuminen arkeesi. Elämässä on monta osaa ja tapahtumaa.
5. LEPÄÄ RIITTÄVÄSTI.

Harjoituksen jälkeen kehon suorituskyky on alentunut ja lepovaiheen aikana keho pyrkii korjaamaan tilanteen ennalleen. Tällöin tapahtuu myös kehittyminen, sillä rasitus tehostaa palautumismekanismien toimintaa ja korjaa tilanteen yli harjoitusta edeltävän lähtötason.

Vasta levon jälkeen olet kehittynyt seuraavalle tasolle.

Syö, juo, nuku ja liiku 😉

9) Kuinka tärkeänä pidät sitä, että reserviläiset pitävät kunnostaan huolta?

Yritykseni motto on ’You’re the treasure – suomeksi, Sinä olet aarre.’

Materia on pientä verrattuna ihmiseen.

Terveys on tärkeä osa elämää ja kuten haastattelija osuvasti sanoi: ”Ei hyvästä kunnosta ainakaan haittaa ole.”

10) Miten itse liikut viikottain?

Pyrin kerran viikossa liikkumaan ystävän kanssa. Lajit vaihtelevat riippuen henkilöstä ja mieltymyksistä.

Kävely, juoksu, lihaskuntoharjoittelu ja uinti ovat arkisia lajejani ja ne on helppo toteuttaa lähiympäristössäni. Käytän julkisia kulkuvälineitä liikkumiseeni ja välillä bussi on pysäkillä ennen minua. Silloin lähden kävelemään kohti seuraavaa pysäkkiä ja saan siitä arkisesti ilman suurempia ponnisteluja 5-20 minuutin askelluksen, jonka aikana ehdin tuulettaa ajatuksia ja vetreytyä.

Lisäksi vähintään kerran viikossa pyrin myös venyttelemään ja kuuntelemaan kehon tuntemuksia ja vapauttamaan energiaa sitä kautta. Hengitä sisään – Hengitä ulos