Tuulahduksia viestinnästä

 

Vuosi sitten Reserviläisurheiluliitto siirtyi uuteen verkkopalveluun. Samalla kun vanhat nettisivut jäivät historiaan, liitto alkoi noudattaa uutta viestintästrategiaa, jonka keskeisenä ideana on palvelu, osallistuminen ja ulospäin suuntautuminen. RESUL haluaa jatkossa näkyä ja kuulua.

Viestinnän haaste on huomioitu myös RESULin hallituksessa. Se on tunnistettu, kirjattu ylös ja sen eteen on alettu tekemään entistä enemmän työtä. Ilman tehokasta ja oikein kohdennettua viestintää organisaatiot käyvät tyhjäkäyntiä ja muuttuvat etäisiksi rakennelmiksi jäsenilleen – niihin on vaikea samaistua. Organisaation ydinviesti rakentuu sen tarinan ympärille, joka halutaan kertoa. Ilman mieleenpainuvaa tarinaa viestintä menettää voimaansa. Samoin organisaatio. RESUL haluaa liikkua ja liikuttaa. Siinä on meidän tarina.

Kuluneen syksyn aikana RESUL on osallistunut viestintäalan eri tapahtumiin ja hakenut oppia omaan viestintäänsä. Postin järjestämä Tieto, tulos ja tulevaisuus- seminaari Helsingissä keräsi yhteen alan huippupuhujia Suomesta ja Ruotsista. Oli sitten kyse kansainvälisestä yrityksestä tai paikallisesta yhteisöstä, viestinnän suuret linjat ja painopisteet ovat samanlaiset:

  • tunne asiakkaasi
  • tee kiinnostavaa sisältöä
  • luo tunneside
  • yllätä ja osallistu
  • mikä on organisaatiosi tarina?

Aiomme jatkossakin osallistua ja näkyä eri mediakanavissa. Ilman näkyvyyttä ja osallistumista ei voi tavoittaa ihmisiä ja ilman ihmisiä ei olisi toimintaa. Jatkossa RESUL haluaa olla proaktiivinen viestinnässään ja tuoda esille enemmän omaa tekemistään ja erikoisosaamistaan. Painopiste on edelleen RESULin kilpailuissa. Niitä halutaan mainostaa ja tulokset julkaistaan edelleen verkkopalvelussa. Mutta haluamme myös tuoda esille muiden urheilulajien tapahtumia ja kilpailuja. Urheilu ja liikkuminen ovat meidän kaikkien yhteinen asia, se ei ole kenenkään yksinoikeus. Tällä tavoin toivomme saavamme uusia jäseniä liittymään reserviläistoimintaan.

Haluamme myös jatkossa nostaa esille piirien omia kilpailuja.

RESULin toiminta perustuu vapaaehtoisuuteen. Ilman tekeviä käsiä ja jalkoja yhtäkään kisaa tai tapahtumaa ei saada järjestetyksi. Vuosi sitten aloimme esitellä ihmisiä, jotka ovat jollain tapaa mukana reserviläistoiminnassa. Esittelyjä tullaan jatkamaan monipuolisesti. Myös videoesittelyt ovat mahdollisia.

Organisaatiot sokaistuvat usein omalle tekemiselleen, eivätkä tunnista kipukohtia, siksi ne eivät kykene aidosti uusiutumaan. RESUL pyrkii jatkuvasti kehittämään omaa viestintäänsä entistä monikanavaisemmaksi. Se on elinehto, mikäli haluamme tavoittaa uusia käyttäjäryhmiä. Tämä tarkoittaa aktiivista läsnäoloa sosiaalisessa mediassa. Jatkossa panostamme entistä enemmän luovuutta ja voimavaroja facebookiin ja instagramiin. Tästä hyvänä esimerkkinä meneillään oleva #kenttäkelpo valokuvakilpailu.

Parhaimmillaan viestintä on hauskaa puuhaa. On kiva saada keksiä erilaisia tempauksia ja kokeilla omia ammatillisia rajoja. Kaiken ei tarvitse olla yksitoikkoista ja totista informaation jakamista. Joten pysykää kanavalla, sillä tämän talven aikana alkaa uusi mielenkiintoinen kokeilu, joka varmasti näkyy ja kuuluu.

Loppuun kaino pyyntö. Mikäli näette RESUL postauksen somessa, niin tykätkää, jakakaa ja kommentoikaa. Näin saadaan aikaiseksi sitä kuuluisaa pöhinää.

Jan Zographos
Viestintävastaava